Založ si blog

Bola som pri tom, Gorbačov, Husák

Porazení majú tendenciu veci minula prepínať, preháňať a prizdobovať ich. Víťazi ich na druhej strane bagatelizujú. Viem, že výklad patrí tým, čo sú ovenčení vencami víťazstva, ti nakoniec rozdajú svoje karty, pretože ľudia potrebujú nové vízie a prísľuby. Tak priamo určujú výklady histórie a pozemských vecí. Umierajúci si môžu toto všetko odoprieť. Pretože sú slabí, dokážu sa vzoprieť akýmkoľvek tlakom. Pravda je ich dôverníčkou a žiadna maska nemá cenu.

Bolo normálne pekné aprílové ráno roku 1987.  Od  návštevy Michaila Gorbačova očakávali mnohí zásadnú zmenu, alebo aspoň náznak nejakej zmeny. Rasia Gorbačovová v Rudolfovej galérii poznamenala: „Niet viac slobody naporúdzi. Je jej toľko, koľko jej sami dokážeme uniesť.“ Súdruh Gorbačov sa v rámci akéhosi milého intelektuálneho partnerského boja na svoju manželku pousmial a doložil: „Je to ako s kopčekmi zmrzliny“. Michael Sergejevič narážal na príhodu, ktorú práve zažil pri prechádzke Prahou. V meste si spoločne s manželkou  kúpili zmrzlinu. V takej tej klasickej podobe, niekoľko kopčekov v jednoduchom kornútku z chrumkavého tenučkého cesta. Michaelovi Gorbačovovi jeden kopček zmrzliny spadol rovno na vyleštenú topánku.

Rovina straníckej a štátnej moci v Československu v osemdesiatych rokoch bola dosť komplikovaná, pre niektorých až dosť neprehľadná, nečitateľná záležitosť. Dokonca i pre mnohých zainteresovaných. Tieto dva štrukturálne prvky sa osudovo spájali v jedno. A to v ústavnej funkcii prezidenta republiky a generálneho tajomníka KSČ. A predsa bola každá časť autonómna a úplne samostatná. A verte či neverte, existovala medzi týmito elementmi istý druh rivality, ba až akejsi neznášanlivosti. Väčšinou sa to redukovalo len do rámca akejsi úradníckej podpichovačky. Ale každý cítil, že to bolo o niečo hlbšie. Michael Gorbačov so svojou manželkou boli pozvaní štátom, ktorý bol prezentovaný Hradom a Úradom vlády KSČ. Je osudovým náznakom že Michael Gorbačov spoločne s manželkou zdvorilým mlčaním odignorovali pozvanie k návšteve Československa Ústredným výborom KSČ. Prijali však pozvanie Hradu a Úradu vlády ČSSR. Jedine Československá tlačová agentúra, ak ma pamäť a moje zápisky neklamú, správne informovali o aký druh návštevy šlo. Ostatné média  vo svojich (čoraz viac autonómnych) komentároch, omylom alebo z neporozumenia veci, hovorili o straníckej a vládnej návšteve, s výnimkou ak doslovne neprebrali správu ČTK. Michael Sergejevič Gorbačov bol výhradne hosťom prezidenta ČSSR a hosťom vlády ČSSR. Ak nový parlament o nejaké tri roky (1990) ústavne zrušil vedúcu úlohu Strany v našej spoločnosti, Gorbačov ju zrušil už v apríli 1987. Tu bol počiatok istého prístupu komunistov k rozporuplnému významu jeho mimoriadne dôležitej návštevy.

Natvrdnutí chytráci z československého disentu nedokážu ani po rokoch pripustiť, že táto historická návšteva niečo zásadného v našich zemiach ovplyvnila, pretože by sa tým automaticky zmenšili ich zásluhy pri zmene režimu. Dôležití sú ako môj Max. To je môj zbastardený psík, stále ma oblizuje. Nepotrebujem aby mi lízal ruky, ale keď ho za to nepohladím, potom sa jeduje. V tieto aprílové dni 1987 sa jednoznačne zavelilo k ústupu z mocenských pozícii. Povel vyšiel z Moskvy. Ak by sa vtedajšia opozícia dokázala sformovať už v tom čase a byť plne k dispozícii, asi by všetko prebehlo skôr. Neboli pripravení. To niektorým predstaviteľom Strany vyhovovalo.  Disidenti kopali každý za seba. Niečo sprosté vykríkli a hneď sa schovali za kríček. Každý jeden za svoj. Stále sa hádali o peniaze, ktoré im chodili zo zahraničia. Vzájomne sa medzi sebou udávali. Tých ktorých uväznili vypisovali na hrad žiadosti o milosť a srdcervúco sa v nich očisťovali. Vždy bol takýto list ukončený žiadosťou o bezpodmienečnú diskrétnosť.

Ráno ma na vrátnici čakala pošta. Aj od tejto skutočnosti sa odvíjalo to, čo budem v ten ktorý deň robiť. Pošta chodila jednak civilnými ale aj bezpečnostnými kanálmi. Aj keď do privátnej časti pražského hradu som ráno takmer nechodila, niečo ma do Husákovho bytu ťahalo. Pravá časť Husákovho bytu bola málo vykurovaná na jeho žiadosť. Boli chladnejšie jesenné dni. Do súkromnej časti hradu patrila aj knižnica so stolíkom a pohodlným obrovským kreslom v ktorom Dr. Husák veľmi rád sedával. Od jeho súkromnej časti som mala kľúče aj ja. Dvere Husákovej spálne boli otvorené dokorán. Nebol tu. Zaklopala som na dvere knižnice a čakala som na vyzvanie. Nik sa neozval. Zaklopala som opäť. Zase nič. Vošla som. Vedľa obrovského kresla ležal Gustáv Husák na zemi a ťažko vzdychal. Bol v teplákovej súprave a ležal na boku. Jednu z rúk mal vyšponovanú nad hlavou, zdala sa mi strnulá, celá sa bezmocne chvela. Najmocnejší muž v krajine bol pomočený a zdalo sa mi že brble z cesty. Siahla som mu na čelo. Mal silnú horúčku. Podobnú príhodu opisuje aj Dr. Plevza vo svojej knihe. Táto sa však stala o niekoľko mesiacov skôr. On situoval túto príhodu na jednu z hradných chodieb. Podľa historika Plevzu mal Husák bezvládne ležať po celú noc pod otvoreným oknom. Ak Plevza vychádzal z tejto príhody, pravdou je že nik nemôže vedieť ako dlho Husák na zemi ležal. Chápem pána historika Plevzu, že mal potrebu príbeh upraviť a dodať mu viac trošku viac dôstojnosti. Potom sa už svojmu najvyššiemu veliteľovi venovali chlapci z vojenského a chyžné, ktoré konečne vydesené dobehli. Dr. Husáka previezli do vojenskej nemocnice. Mal silný zápal pľúc. Od tejto chvíle bolo medzi mnou a Husákom akési prapodivné spojenectvo. Vždy sa na mňa usmial keď sme sa stretli na chodbách hradu. Až do tejto chvíle to bolo naše spoločné tajomstvo.

Keď sa Dr. Husák vrátil z nemocnice, nejaký čas ma oslovoval krstným menom a vzápätí pokračoval vykaním. Netrvalo to však dlho. Zakrátko sa vrátil k obligátnemu „soudružko“.  Možno som povrchná, ale nikdy som nebrala žiadneho chlapa na vedomie, ak ma aspoň trošku nezaujímal ako muž. Nehovorím o sexe. Od muža potrebujem cítiť istú autoritu, akúsi silu ducha a pevnosť v jeho prejave v jeho prirodzenosti. Ak som v miestnosti s nejakým mužom, potrebujem vedieť, mať istotu, že plne kontroluje svojou charizmou priestor okolo nás. To očakávam od každého muža. A taký sa môže v mojej prítomnosti aj posrať a stále to bude môj pán a môj obrovský vládca. Mala som ho svojim spôsobom rada, ale ani v tom najmenšom som k nemu nevzhliadala. Husák bol pre mňa asexuálny a absolútne nemužný typ. Brala som ho na vedomie len ako človeka, ktorému poskytujem svoje služby.

O týždeň zase

Vaša Anka

Súdruh Matovič je fasa súdruh

03.05.2020

No a čo …ak je chorý, nech je. Potom, čo sa spolu prebudíme, dáme si poriadneho hubana, ešte mu milo páchne z úst, a spoločne držiac sa za ruky odpochodujeme k súdruhovi psychiatrovi. On si vezme svoje lieky, pravideľnú injekciu a ja pôjdem predávať Nota Bene spolu s manželkou do podchodu. A môj premilený, dopletený Matelko sa so svojou aktovkou, poberie na úrad vlády. [...]

Matovič nám ukázal a ešte bisťu bohu ukáže . . . až ukáže

29.04.2020

Ja viem, že nasledovná fotka už obehla slovenský internet a teda vás ničím neprekvapím, aj keď korektne doložím, že sú to nohy súdruha Matoviča, počas zasadania krízového výboru. Čo je však nové, je tá skutočnosť, že súdruh nám na budúcom súdružskom krizovom zasadaní ukáže aj svojho matelka pod stolom, ako si ho obierá od cuckov, pravdepodobne spôsobených roky [...]

Anka Frňová: Václav Havel ležící, spící

02.11.2013

Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí! Tento minimalistický otčenáš som po prvý krát počula od Václava Havla, myslím že ho zarecitoval z balkóna Melantrichu, v roku 1989. Pred tým sa spôsobne uklonil a odfrkol si a odchrchľal. A pani Marta Kubišová zaspievala. Bolo to režírované a dojemné. Václav Havel vždy tvrdil, že túto riekanku vymyslel sám [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

anka

Plk. v. z. MUDr. Anna Frňová navždy odišla dňa 6. januára 2016. Pokračujeme, priatelia, síce bez Anky, ale s rovnakým súdružským zápalom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 573080x
Priemerná čítanosť článkov: 11939x

Autor blogu

Odkazy