Založ si blog

Anka Frňová: Raz vás budem chodiť strašiť, Anka, povedal Husák

„Dôstojníčka…“ potom sa prezident Gustáv Husák zháčil a oslovil ma opätovne… „Anička, raz vás budem chodiť strašiť. Pamätajte, čo som vám teraz povedal.“ Bola som od neho mladšia. Skoro o celé dve desaťročia. To je hodne. Asi mi takto dopletene ďakoval za moje dlhoročné verné služby. „Cítim medzi nami nejaké čudné spojenie.“ Doložil  smutne Dr. Husák. Podával mi ruku. Snažil sa byť trochu viac v pohode, akosi sa mu to nedarilo. Hovoril po slovenský. Vždy spontánne prešiel do slovenčiny, vo zvlášť emocionálne vypätých situáciách. Aj umierajúci, keď sa lúčia zo životom, hovoria vždy svojou materčinou. Tá je asi nezničiteľná. Aj keby ste väčšinu života prežili v cudzine. Posledné dni pred jeho abdikáciou sa už moc na hrade nezdržiaval. Havel bol sprostý a neľudský. Neprejavoval žiadnu ohľaduplnosť. Už sa nevedel dočkať až si sadne na mocnársky stolec. Jeho žena Oľga premeriavala okná na nové závesy. Všetko to tu potiahnem súknom, nejakým hodne veselým, kričala. Husák nemal chuť sa s nimi hádať, prosiť ich o nejaký čas, zopár dní, aby sme sa mohli dôstojne vzdialiť.  Väčšina personálu s nami už ani nekomunikovala. Všetci sa radšej od nás otočili, než by sa nám mali spoločne stretnúť oči. Aj tak ich Havel takmer všetkých povyhadzoval. Obklopil sa čudnými ľuďmi. Na hrad si nasťahoval päťdesiat poradcov. Zbúrali kúpelne a prebudovali ich na kancelárie. Dlhé zlepené vlasy – nepotrebovali sa kúpať. U vojenských zamestnancov to nebolo až také vypuklé, ale civilisti sa chorľavému Husákovi smiali do očí. Husák sa na hrade v posledné dni už skoro neukazoval. Keď aj prišiel, zdržal sa len chvíľočku. Chodil ako duch. Zlomený a chorľavý duch. Dokonale dotváral smutnú temnú atmosféru šedých hradných chodieb. Karmínovo červená s šedou a s pozlátenými doplnkami, to bol gýčový interiér hradu. Smutno-crazy kombinácia.

„Koľko sme to spolu ťahali?“
Spýtal sa Husák. Sedel v knižnici a fajčil cigaretu.
Prekvapene som sa otočila smerom k nemu. Nikdy ma neoslovil „pani“: oslovoval ma buď obligátnym „soudružko“ alebo rovno menom. „Dlho, veru dlho, pán prezident. Skoro 15 rokov.“
„…už nejaký čas som sa vás chcel opýtať na istú vec.“
„Áno pán prezident?“
„Mysleli ste si niekedy na mňa?“
Hovoril ticho.
„Ako to myslíte?“
Vedela som dobre, ako to myslí. Potrebovala som kontrolovať túto nezvyčajnú situáciu. Taká malá ženská chytrosť. Prekvapilo ma, že hovoril vyrovnane a bez nejakých rozpakov. Ruka s cigaretou sa mu chvela.
„Myslel som, či ste niekedy na mňa mysleli, ako na svojho partnera. Ako na muža. Samozrejme pýtam sa čisto hypoteticky.“ doložil rýchlo. Neexistuje nič také, ako je, pýtať sa hypoteticky. Prešla som k oknu a vzala som fľašu s  vodou. Pustila som sa do zalievania kvetov. Nechala som atmosféru v miestnosti zhustnúť, nafúknuť ju.
„Odpoviete mi?“
Pokojne sa dožadoval Husák odpovede na svoju otázku.
„Pán prezident. Nato sa dá odpovedať iba dvoma spôsobmi. Buď áno… alebo mlčať.“
„Chápem.“ Odpovedal Gustáv Husák.
Dym z cigarety lenivo stúpal nahor. Štiepil sa o olovenú atmosféru vládnucu v miestnosti. Do knižnice vstúpil Náhlik. Pracoval v protokolárnom oddelení hradu.
„Pán prezident.“
Mierne sa uklonil. Potom sa zapotácal. Myslela som, že sa zvalí na zem.
„Dejiny nás konečne sťali.“
Vykríkol na celú miestnosť a položil fľašku koňaku na stôl, rovno pred Husáka. Sťatý tu bol jedine on.
„Kde máte tie svoje ostrohy?“, reval Náhlik.
Potom pokračoval.
„Kde máme ostrohy, čo nám všetkým dali krídla? Padáme k zemi, ako kabele, plné…“ Ani boh mu nerozumel.
„Netušila som, že ste poetická duša. Doteraz som vedela len o vašej spisbe pre štátnu bezpečnosť. To sa ešte podozvedáme veci.“ Zasipela som.  Nevnímal ma. Pokračoval vo svojom monológu.
„…kabele, plné hovien a straníckych lajstier.“
Dokončil muž. Husák mlčal. Mala som pocit, že má strach.
„Súdruh podplukovník Náhlik, odíďte!“
Vyzvala som dôstojníka.
„Vy nič nehovorte. Neexistujete.“
Siahla som pod okraj pracovného stola. Zatlačila som na malý spínač. Do miestnosti vošli dvaja ozbrojení muži v uniformách bezpečnosti. Pristúpila som k mužom.
„Súdruh Náhlik práve odchádza. Do konca týždňa neprekročí bránu hradu. Dohliadnite prosím na to.“
Muži pristúpili k dôstojníkovi. Husák sa na celý vývoj v miestnosti len mlčky pozeral. Ruka s cigaretou sa mu zasekla niekde na pol ceste k ústam. Muži sa postavili vedľa Náhlika. Každý z jednej strany. Dôstojník vzal fľašku zo stola a obrátil sa na mňa.
„Viete čo ste, plukovníčka?“
Muži z bezpečnostného útvaru uchopili Náhlika pod pazuchami.
„Radšej pomlčím. Ste len obyčajní zúfalci. Zúfalci, čo navždy odchádzajú… do riti.“

Bolo zopár dní pred Vianocami. Nádherný, čarovný, šťastím ťarchavý čas. Na prísľuby a nádeje. Všetko žiarilo a trblietalo sa v opojnom zrkadle, napadnutého bieleho prašanu. Poštárka mi podala cez plot niekoľko obálok. To písmo na jednej z nich, som veľmi dobre poznala. Obálka i list boli zhotovené z drahého ručne vyrobeného papiera. Veľkým úhľadným písmom mi pisateľ prial nádherné Vianoce. Podpísaný: priateľ G.H. Až vo mne hrklo. Vzniesla som sa nad zem. Pošta mi vypadla z ruky. Ako v dajakom sprostom filme. Padala spomalene k zemi, ako jesenné lístie. Náhle som sa ocitla v knižnici pražského hradu. Husák s úsmevom povedal: Dôstojníčka, raz vás budem chodiť strašiť! Pamätajte, čo som vám povedal. Gustav Husák bol už mesiac mŕtvy. Svoje slovo však dodržal. Nikdy s týmto nemal problém. Svoje vianočné prianie mi napísal zo záhrobia. Alebo je to všetko omnoho jednoduchšie. Prozaickejšie. Možno mal svoju poštu, určenú k Vianociam, už vopred nachystanú. Zomrel v polovici novembra. A ten, kto vybavoval po smrti, jeho súkromnú poštovú agendu, asi niekto blízky z rodiny, ju po jeho smrti, odniesol na poštu.

TOPlist

Súdruh Matovič je fasa súdruh

03.05.2020

No a čo …ak je chorý, nech je. Potom, čo sa spolu prebudíme, dáme si poriadneho hubana, ešte mu milo páchne z úst, a spoločne držiac sa za ruky odpochodujeme k súdruhovi psychiatrovi. On si vezme svoje lieky, pravideľnú injekciu a ja pôjdem predávať Nota Bene spolu s manželkou do podchodu. A môj premilený, dopletený Matelko sa so svojou aktovkou, poberie na úrad vlády. [...]

Matovič nám ukázal a ešte bisťu bohu ukáže . . . až ukáže

29.04.2020

Ja viem, že nasledovná fotka už obehla slovenský internet a teda vás ničím neprekvapím, aj keď korektne doložím, že sú to nohy súdruha Matoviča, počas zasadania krízového výboru. Čo je však nové, je tá skutočnosť, že súdruh nám na budúcom súdružskom krizovom zasadaní ukáže aj svojho matelka pod stolom, ako si ho obierá od cuckov, pravdepodobne spôsobených roky [...]

Anka Frňová: Václav Havel ležící, spící

02.11.2013

Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí! Tento minimalistický otčenáš som po prvý krát počula od Václava Havla, myslím že ho zarecitoval z balkóna Melantrichu, v roku 1989. Pred tým sa spôsobne uklonil a odfrkol si a odchrchľal. A pani Marta Kubišová zaspievala. Bolo to režírované a dojemné. Václav Havel vždy tvrdil, že túto riekanku vymyslel sám [...]

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo mláďa medveďa hnedého

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Rudolf Huliak

SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru

19.04.2024 13:00

Hlina tvrdí, že podnet bude musieť byť zaradený na rokovanie a musí byť o ňom rozprava.

Čierny kašeľ / Pertussis /

Čierny kašeľ v Bratislavskom kraji: Hygienici evidujú 74 prípadov ochorenia

19.04.2024 12:21

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola zistená vo vekovej skupine nularočných osôb.

anka

Plk. v. z. MUDr. Anna Frňová navždy odišla dňa 6. januára 2016. Pokračujeme, priatelia, síce bez Anky, ale s rovnakým súdružským zápalom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 573008x
Priemerná čítanosť článkov: 11938x

Autor blogu

Odkazy